Stellenbosch, Lions Head en afscheid van project - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Marije Lugt - WaarBenJij.nu Stellenbosch, Lions Head en afscheid van project - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Marije Lugt - WaarBenJij.nu

Stellenbosch, Lions Head en afscheid van project

Blijf op de hoogte en volg Marije

08 December 2012 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hier alweer mijn laatste verhaal van mijn periode in het mooie Cape Town. Morgen zullen we vertrekken voor de Garden Route en op 19 december zullen wij nog een laatste nacht slapen in het hostel wat voor ons in de afgelopen maanden ons thuis is geweest. Het is alweer een poosje geleden dat ik geschreven heb en mijn verhaal gaat verder met ons weekendje weg naar Stellenbosch.

Het weekend van 17 en 18 november zijn wij naar Stellenbosch afgereisd voor een mooi weekend. Op zaterdag hebben we een zeer succesvolle wijntour gedaan. We zijn blijven slapen in een hostel in Stellenbosch zodat we extra konden genieten van alle wijnen. We hadden een erg gezellige groep en zijn langs vier verschillende wijnboerderijen gegaan. Wij waren er van overtuigd dat het zonde is om wijn weg te gooien dus na de tweede wijnboerderij en 10 geproefde wijnen later was ik wel toe aan wat eten. Gelukkig was de lunch inbegrepen en om deze reden zijn we in Franschoek wezen lunchen. Na de vierde wijnboerderij kwamen wij goed gestemd weer terug in het hostel en hebben we samen met de mensen uit het hostel rugby gekeken. Ik heb de regels nooit echt begrepen maar op die zaterdag, in Stellenbosch viel het kwartje, goed spel. In een hostel kom je vaak heel snel gezellige mensen tegen en ook zaterdagavond was dit het geval. We zijn met twee Engelsen wat gaan eten in Stellenbosch, erg gezellige studentenstad!
Na een rustige opstart op zondagochtend zijn wij gaan hiken in Jonkershoek. Wat is het mooi daar, de bergen blijven mijn favoriet!:) Het idee was dat we naar een waterval zouden lopen, daar zouden zwemmen en lunchen en daarna zouden we weer terug wandelen naar de auto. De wandeling was maar drie kilometer, niet heel uitdagend maar goed, het ging ons om het lunchen. We begonnen vol goede moed op onze gympjes en met een fles sinasappelsap. Die drie kilometer zouden we wel even doen. Het was warm en we verbaasden ons erover hoelang de drie kilometer leek. We gingen even navraag doen en toen bleek dat we al bijna bij de tweede waterval waren, een goede prestatie in het ontzettend mooie landschap. Na de hike zijn we terug gereden naar Cape Town en hier zijn we nog uit eten geweest met uitzicht op de zonsondergang, super weekend!

In de week die volgde op het weekend lag de deadline van ons adviesrapport. Helaas hebben we hier heel wat feedback overgekregen en hebben we grotendeels de structuur moeten veranderen. Gelukkig is het nu volledig afgerond en hopen we op een goede beoordeling.
Op woensdag hebben we de sportdag op K1 special school gehad. Een erg mooie dag waarin alle leden van Mandla een sport hebben aangeboden op de school in Khayelitsha. De kinderen, docenten, Mandla leden en wij hebben enorm genoten. Donderdag hebben drie leden van Mandla activiteiten aangeboden op de employee wellness day van The City of Cape Town. Gaaf om activiteiten voor mensen met een beperking onder de aandacht te brengen.

Het weekend van 24 en 25 november zijn we op zaterdag naar de Old Biscut Mall geweest. Gerechten uit verschillende landen waren er te vinden op deze markt. Ik heb heerlijk genoten van mijn poffertjes met poedersuiker en boter! Dit weekend was het weer niet zo goed dus op zondag zijn nog wat marktjes wezen bezoeken. Alle souvenirs zijn verzameld en er is een stop gezet op het uitgeven van geld wat betreft cadeaus [a]. Zondagavond hebben we een kerstzangdiest meegemaakt in de kerk waar we het meest geweest zijn in de afgelopen maanden. Mijn angst om de sfeer van kerst mis te lopen was ongegrond, Zuid Afrika is al volledig in de kerstsferen. De schoolvakanties zijn afgelopen vrijdag begonnen en de vieringen zijn voor de vakantie gehouden, leuk om mee te maken.

Donderdagavond hebben we een erg mooie avond gehad met onze huisgenoten. Er is momenteel weer een leuke groep mensen gevormd en we hebben een hoop lol met elkaar. Wat dat betreft, jammer dat we weg gaan! Vrijdagavond zijn we met een aantal van deze mensen Lions Head opgelopen. Heel gaaf, maar met enorm harde wind! Bijna gevaarlijk. We zijn voor zonsondergang weer naar beneden gelopen en hebben beneden genoten van de zonsondergang. Zaterdag zijn we naar Muizenberg geweest om te surfen. Leuk om weer te doen! Toen we aankwamen was de vlag omhoog met de afbeelding van een haai en er ging een harde sirene af. Het was duidelijk, een shark-alarm. Na een kwartier ging de vlag naar beneden en zijn we materiaal gaan huren. We waren ongeveer een uurtje in het water geweest toen de volgende sirene klonk. We waren al aardig moe dus we zijn onze materialen terug gaan brengen en hebben we nog lekker geluncht.
’s Avonds heb ik nog even met Arie kunnen skypen, de 1ste hadden we een jaar. Gek dat we op zo’n afstand van elkaar zitten maar dankbaar dat we nog steeds zo blij zijn met elkaar.
Zondag hebben we een rustig dagje gehad, erg mooi weer dus dan vermaak je je snel goed.

Deze week was onze laatste stage week. Op maandag, woensdag en donderdag hadden we dingen voor het project op de planning staan. Maandag zijn we naar Hermanus geweest voor de nationale disabilityday, woensdag hebben we een kerstparty gehad in Ravensmead en vrijdag hebben we een afsluitende braai samen met het hele team. Een mooie afsluiting.
Woensdagavond hebben we samen met acht andere Nederlanders Sinterklaas gevierd. Iedereen had drie cadeautjes meegenomen en hier mee hebben we met veel plezier een dobbelspel gespeeld.

Vandaag hebben we al onze spullen ingepakt. We hebben één koffer met spullen die we hier willen laten, één koffer die we meenemen en twee backpacks, we zijn er klaar voor.
Morgen rijden we om 8:30 hier weg en zullen we onze reis starten met een safaripark. ’s Avonds slapen we in Mosselbay en vanuit daar zullen we richting Port Elisabeth gaan reizen. We hopen veel te zien en te gaan beleven, ik kijk er naar uit!
Ik zal proberen om nog een verslag te schrijven op het moment dat we weer aankomen in Kaapstad en anders zal de volgende vanuit Nederland zijn! Tot snel in ieder geval!

• 09 December 2012 - 08:49

Ank:

Leuk verhaal Marij!! :-)

Liefs Ank

• 09 December 2012 - 12:17

Mies Vander Lugt:

Net uit de kerk en het is soepweer hier. Dan is het helemaal leuk je verhaal te lezen. Met plezier al je belevenissen gevolgd. Fijne weken gewenst. Liefs Oma Mies.