Activiteiten, vergaderingen en de Tafelberg! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Marije Lugt - WaarBenJij.nu Activiteiten, vergaderingen en de Tafelberg! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Marije Lugt - WaarBenJij.nu

Activiteiten, vergaderingen en de Tafelberg!

Blijf op de hoogte en volg Marije

15 September 2012 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Daar ben ik weer! Nu bijna twee weken in Kaapstad en al heel wat ervaringen rijker. In de eerste week zijn we bezig geweest met de overdracht. In de afgelopen week zijn we bij de activiteiten van het project wezen kijken. Dit liep iets anders dan gedacht maar toch is het leuk om onze collega’s te ontmoeten en om een vergadering met ze te doen of met ze langs de verschillende locaties te gaan. Respo International heeft trouwens de site vernieuwd dus er staat nu veel nieuwe informatie op over ons project, best interessant :) (www.respo.org).

Maandag hadden we onze aller eerste heuse kantoordag, het was dan wel bij Anke thuis maar de laptops stonden op tafel en het eerste to do lijstje is gemaakt. Het was de bedoeling dat we om 08:00 zouden beginnen maar jullie zullen wel snappen dat dit niet helemaal gelukt is. Volgende week gewoon weer proberen, we geven niet op!
Dinsdag was het zover, voor de eerste keer naar een activiteit, vandaag in Ravensmaed. Maar eerst moesten we er zien te komen.. gelukkig hadden we van Nicole een beschrijving gekregen van de route en zouden wij Paul (een van de collega’s) ophalen zodat hij ons het laatste stuk de weg kon wijzen. Je gelooft het bijna niet maar we zijn in een keer goed gereden (de terugweg ging minder goed maar daar zullen we het maar niet over hebben). We zijn ongeveer van 11:00 – 14:00 op de locatie geweest. Simone is samen met Paul bezig geweest met de activiteiten en ik heb samen met Anke met Venassa overlegt over een eventueel evenement. Helaas dus geen activiteiten gezien maar goed we hadden nog de hele week dus dat zou wel goed komen, dachten wij…
O ondertussen is trouwens de portemonnee van Anke nog leeg gehaald maar gelukkig heeft ze alles weer terug gekregen door het scherpe oog van de andere leden van Mandla die aanwezig waren. Scherp blijven dus!

Woensdag zijn wij naar Khayelitsha geweest. Hier worden activiteiten aangeboden op een school voor kinderen met een verstandelijke beperking. Omdat we nog een andere school gingen bekijken hebben we ook hier geen activiteiten gezien maar hebben wel de contactpersoon van de school ontmoet.
Woensdagavond nadat we gegeten hadden waren we aan het skypen toen er opeens 6 mannen ons huis binnen stampten. Ze kwamen tafelvoetballen.. eh, oké, nou dan eh gaan we maar verder skypen in onze kamer?.. ook onze huisgenoten die voor de tv zaten dachten er zo over, ze konden namelijk niet anders want de tafelvoetbaltafel werd voor de tv geplaatst spots aan en ze konden van start. Heerlijk want die mensen zitten altijd voor de tv dus het is ook nog eens beter voor ze.. en het waren inderdaad prima gasten dus toen we klaar waren met skypen zijn we een potje mee gaan doen, super fanatiek en genadeloos spel, wel leuk.

Donderdag zijn de activiteiten niet doorgegaan in verband met de regen (jaaa.. ook in Kaapstad regent het wel eens). Wel hebben we veel kunnen doen in verband met het project.

En gisteren hebben we de Tafelberg beklommen! Wat een happening! Voordat we er waren zijn er al een aantal dingen misgelopen; we gingen te laat weg, kwamen in de file en ja wel, we raakten de weg kwijt. We hebben aan 4 verschillende mensen de weg gevraagd en .. we zijn er gekomen! Om 9:30 konden we gaan lopen vanaf Kirstenbosch, eerst door hele mooie tuinen gelopen en daarna dan echt omhoog naar de top van de Tafelberg. Maar hoe? Welke richting? Maar weer vragen. ‘Just go up’ was het antwoord. Oke, dus geen bordjes, pijlen, kleuren of streepjes? ‘Uh.. no? Follow all the signs..’. Prima, dan zouden we het zelf wel doen. Met just go up en follow all the signs in ons achter hoofd begonnen we onze tocht. Eerst door een klam omhoog, langs een waterval met veel trappen. Tot dat stopte, we konden niet verder over het pad omdat er te veel water was vanwege de regen in de afgelopen dagen. We moesten een stuk omlopen en hebben verder op het goede pad weer gevonden. Uiteindelijk waren we na 3u lopen op het hoogste punt van onze tocht. Wat een uitzicht! Heel gaaf. Van het hoogste punt naar de kabelbaan was ook nog een uurtje lopen en dat was een stuk waarbij we over de Tafelberg liepen, heel gaaf om zo om je heen te kunnen kijken. Eh, ja we zijn dus inderdaad met de kabelbaan naar beneden gegaan en hebben beneden aan de taxi gepakt die ons terug heeft gebracht naar onze auto die nog bij Kirstenbosch stond (andere kant van de berg). In een wat slingerende weg zijn we in een keer goed naar huis gereden en konden we bij komen van onze tocht. ’s Avonds hebben we nog een filmpje gekeken en zijn op tijd gaan slapen.

Vanmorgen konden we uitslapen maaaar.. we zitten al in ons ritme; om 8u waren we wakker. Toch ook wel lekker. Vandaag genieten van het mooie weer (27 graden!) en morgen naar de Hillsong Church, lekker weekend! :)